Årsrapport 2023

Året 2023 är över och vi skriver nu 2024. Det är därmed dags att summera verksamhetsåret som gått, vilket dessvärre går ganska fort.

2023 var Radio Dansuns femte aktiva år sedan starten i december 2018. Detta inbegriper både direktsänd webbradio och podcasts och förhoppningen inför året var att det skulle bli mer produktivt än föregående år. Men hur gick det egentligen? Ja, inte direkt som planerat. Alls.

Här följer en sammanställning:

Webbradion
Sammanlagt sändes endast två program via plattformen Mixlr.com varav samtliga var direktsända. Dessa program var båda nysatsningen Extra allt! som var tvåtimmarsprogram med ett lite annorlunda format än tidigare. Ett försök att återuppliva (den aningen omdöpta) traditionen Radio Dansuns Uppesittarkväll som haft paus i två år och inte sänts sedan 2020 gick dessvärre om intet.

Några övriga specialprogram blev det tyvärr inte heller då även World Radio Day på Världsradiodagen den trettonde februari tyvärr utgick.

Podcasts
Under våren lanserades en ny podcast i smyg, Daniel läser, där Daniel påbörjade ett projekt att läsa högt ur Douglas Adams Liftarens Guide Till Galaxen. Av den podcasten blev det totalt två avsnitt under året, men tanken är att den skall fortsätta att produceras under 2024, om än sporadiskt.

Ytterligare en podcast lanserades i smyg under året; Wrestlingradion, en slags spirituell fortsättning på den sedan flera år nedlagda Ringside – en wrestlingpodd, släppte sitt första avsnitt i september och totalt blev det fem avsnitt under året.

Historiepodden På tal om historia ligger fortfarande på is på obestämd tid.

2024!
Vi hoppas nu på ett än mer produktivt och lyckat 2024, särskilt efter två år av låg produktivitet. Med bara tre livesändningar under året kan vi konstatera att 2023 blev ytterligare en besvikelse, även om två podcasts lanserades och där sammanlagt sju avsnitt gavs ut.

Målet för 2024 är att fortsätta hålla igång podcastproduktionen på olika sätt, dels genom att fortsätta producera Wrestlingradion åtminstone en gång i månaden istället för en gång varannan vecka, fortsätta ge ut avsnitt av Daniel läser när andan faller på och eventuellt också väcka liv i På tal om historia igen. Det finns också lösa planer på olika spin-offsWrestlingradion.

Vi har också som mål att kunna direktsända våra program betydligt oftare. Där är våra stående specialprogram viktiga, så vi siktar på att fortsätta med att sända World Radio Day i februari och vår uppesittarkväll i december utöver den mera reguljära verksamheten.

Vi hoppas såklart på Ditt fortsatta stöd! Hjälp oss gärna att sprida ordet om våra sändningar i sociala medier och att göra din röst hörd genom att e-posta in dina åsikter och synpunkter till programmen – men framför allt genom att fortsätta lyssna!